Kongo-Kinshasa

Orkar inte läsa mer om Kongo-Kinshasa krisen, det är hemskt vad kongoleserna tvingas utstå, deras vardag är verkligen så långt ifrån vår man kan komma. Krig. Svält. Kvinnoförtryck. Övergrepp. HIV. Illegal handel. Brustna löften. Det är helt sjukt, jag vet inte vad som är värst, men det som berör mig mest är texterna jag läser om hur kvinnor, och barn (både pojkar och flickor) våldtas inför andra familjemedlemmar av gerillasoldater och jag blir arg när jag tänker på alla småpojkar som tvingas in i armén. Jag önskar att jag kunde lösa alla problemen i Kongo-Kinshasa för det verkar ju inte FNs styrkor klara av? Jag tycker också att det är sjukt att krisen inte har fått mer medial uppmärksamhet än den har, så nu får Kongos befolkning lite uppmärksamhet i våran überkända blogg. Så nu måste alla som läser det här tänka lite extra på deras helvete.



Hemskt
/Maja

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0